Familiebedrijven zijn sterk! Maar mogen juist om advies vragen


Deel dit artikel

Het CBS meld dat Nederland 271.790 familiebedrijven telt. Dit komt neer op 70 procent van alle bedrijven met meer dan één werkzame persoon. Van de bedrijven in de horeca is 81 procent een familiebedrijf en in de landbouw zelfs 92 procent. Ook in de industrie is 70 procent een familiebedrijf.

Een familiebedrijf staat bekend als sterke ondernemingen door met name een sterke betrokkenheid van de ondernemer(s), zijn beter in slagkracht, risicobeheersing en eigen identiteit waardoor haar financiële prestaties vaak beter zijn in vergelijking met andere bedrijven.

Betrokkenheid van de ondernemer(s)
De ondernemers blijven langer aan, dus kennis verdwijnt niet snel. Door deze gedegen kennis en kunde anticipeert een familiebedrijf beter op veranderingen in de markt. De kennis wordt uiteindelijk overgedragen aan de opvolger.

Slagkracht
Bij een familiebedrijf worden belangrijke beslissingen sneller genomen. Geen lange vergaderingen tussen verschillende beslissers, maar een duidelijke visie waar de macht bij de familie ligt.

Risicobeheersing
Familiebedrijven lopen niet in zeven sloten tegelijk. Ze zijn niet happig op grote risico’s en gaan minder snel schulden aan. Door minder te investeren en minder te innoveren kan dit overigens ook een valkuil zijn!

Eigen identiteit
Familiebedrijven hebben vaak een duidelijke identiteit. Dit komt doordat ze familiewaarden hebben die ze uitstralen. Dat creëert weer loyale klanten en veel vertrouwen van leveranciers. De solide identiteit zorgt voor meer betrokkenheid van de medewerkers. Dat kan leiden tot een betere persoonlijke ontwikkeling en een hechte bedrijfscultuur.

Alles overziende gaat het dus om het op een juiste manier beheren van het financiële- en het menselijk kapitaal binnen het familiebedrijf. Familiebedrijven spannen op dit gebied de kroon.

Jolanda van der Maden
Belastingadviseur
JAN Accountants & Belastingadviseurs
www.jan.nl

Leave a Comment