Piet de Vries: Katwijk moet zich meer richten op de zakelijke toerist


Deel dit artikel

TEKST PIET DE VRIES, Katwijk Marketing – VVV Katwijk

De wens van de meeste horeca- en retailondernemers in Katwijk is dat er meer gasten kunnen worden verwelkomd tijdens de ‚schouderseizoenen’. Dit zijn de seizoenen vóór en ná het Katwijkse hoofdseizoen (de zomer), het vroege voorjaar en de herfst en winter. Gedurende het hoofdseizoen is het niet moeilijk om toeristen te verleiden voor een bezoek aan Katwijk. Het dorp zit in de ‘s zomers over het algemeen overvol; de campings, jachthaven en de logiesadressen hebben nauwelijks ruimte om meer mensen onder te brengen. Een uitgekiende benadering van doelgroepen draagt daar zorg voor. Buiten het hoofdseizoen zijn diezelfde doelgroepen niet of nauwelijks beschikbaar en zal er uitgezien moeten worden naar andere doelgroepen.

Het zal niemand verbazen dat de bezoekers die Katwijk nu kiezen als vakantiebestemming, of voor een dagje uit, goed passen bij Katwijk. Zij kiezen Katwijk omdat de sfeer en entourage maar ook de faciliteiten voldoen aan de eisen die zij stellen aan een vakantieomgeving of die van een dagje uit.Willen wij andere bezoekers oftewel een andere doelgroep aanspreken, dan horen daar dus een andere entourage en andere faciliteiten bij.

Welke doelgroepen willen wij aanspreken en welke nieuwe faciliteiten kunnen wij hen bieden?

Dit vraagstuk is één van de belangrijkste uitdagingen voor de gemeente Katwijk en Katwijk Marketing op leisure gebied voor de komende jaren.De verleiding is groot om bij dit soort vraagstukken te gaan dagdromen. De uitdaging die we gezamenlijk hebben, moet binnen handbereik liggen. We veranderen Katwijk niet in korte tijd in een Saint Tropez en misschien willen we dat ook niet.

Doelgroepen
We zullen doelgroepen moeten kiezen waarvoor de faciliteiten en entourage in Katwijk slechts geringe aanpassingen moeten ondergaan. Gelukkig hoeven we niet in alle gevallen zelfvoorzienend te zijn, we mogen best voor een deel koketteren met de voorzieningen van onze buurgemeenten. Met een aantal aanpassingen en goede wil zijn er doelgroepen die wij kunnen bereiken. Voorbeelden daarvan zijn de kunst- & cultuur geïnteresseerden, de zakelijke toerist, de theater- bezoeker, de jonge- nog kinderloze- echtparen, de 50+ generatie en zo nog een aantal doelgroepen.

Voor de meesten van hen is in Katwijk en haar omgeving het nodige vertier te vinden. Zo beschikt Katwijk, samen met de ons omringende gemeenten, over zo’n 50-tal musea. Ook de TheaterHangaar en de theaters in Leiden doen het goed bij de theaterbezoeker. Voor deze groepen is het een kwestie van de mogelijkheden die we nu hebben samen met onze buurgemeenten onder de aandacht te brengen.

Zakelijke toerist
Maar voor de zakelijke toerist is er geen echte aanleiding Katwijk te bezoeken. Er is voor deze doelgroep in Katwijk ernstig behoefte aan een hotel en een conferentie accommodatie. Grote en middelgrote zakelijke evenementen, zoals conferenties, seminars, opleidingen gaan aan onze neus voorbij. Ook de individuele zakelijke reiziger zal, bij het ontbreken van voldoende geschikte overnachtingsruimte, Katwijk mijden. Juist de zakelijke toerist is een interessante doelgroep. De hotels in steden als Amsterdam, Den Haag en Leiden, maar ook onze buurgemeente Noordwijk leven voor een groot deel van de zogenaamde MICE markt (Meetings, Incentives, Conferences en Events).

De laatste jaren bezoeken ruim 15 miljoen buitenlandse bezoekers Nederland. Ruim een kwart van deze bezoekers kwam voor een zakelijk bezoek naar Nederland. In Nederland zorgen die zakenreizigers voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54%), dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro. Deze zakenreizen dragen substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor ruim 55.000 banen in Nederland (bron: NBTC, Ecorys i.s.m. CLC-VECTA, MPI Foundation).

De positie van Katwijk, centraal gelegen in de Randstad, dichtbij de ontsluitingswegen en met een afstand van ca. 50 kilometer verwijderd van zowel Amsterdam, Rotterdam als Utrecht is gunstig om de zakelijke reiziger naar Katwijk te laten komen. Vooral voor de Nederlandse zakenreiziger, die voornamelijk met de auto reist (4 op 5 keer), kan Katwijk een interessante overnachtingsmogelijkheid zijn. Tijdens de zakenreis wordt in ruim 75% van de gevallen in een drie- of viersterren hotel overnacht. In de zomermaanden, wanneer het in Katwijk toch al erg vol is, vinden de minste zakenreizen plaats. Een kwart van de 3,8 miljoen ondernomen meerdaagse zakenreizen in eigen land wordt gedaan voor het bijwonen van een opleiding en/of training. Circa 2 op de 5 zakenreizen worden ondernomen voor het bijwonen van een vergadering.

Toeristische agenda
De Toeristische Agenda Katwijk 2015, beschrijft in het hoofdstuk Ambitie en Visie het volgende beeld van Katwijk: ‘De toeristen zijn in 2030 in steeds grotere getale naar Katwijk gekomen. Dit zijn bezoekers die vooral gezamenlijk, in gezelligheid een rustige en aangename vakantie zoeken. De belangrijkste reden hiervoor is dat badplaats Katwijk zich goed heeft weten te profileren met slimme campagnes en heel veel leuke evenementen. Mede hierdoor is het aantal Duitse toeristen weer enorm gegroeid en komen de Belgische toeristen in toenemende mate naar Katwijk. De groei in belangstelling is er dankzij het feit dat Katwijk een mooie, rustige en gastvrije badplaats is gebleven. Schone stranden, mooie duinen, goede strandpaviljoens en niet dat schreeuwerige van elders. Er zijn maar weinig plaatsen waar er zo makkelijk naar het strand wordt gereden en geparkeerd als in Katwijk.

Het nieuwe hotel in Katwijk, fraai ingepast in het dorpsbeeld, is een goede aanvulling voor (zakelijke-) toeristen die iets meer luxe zoeken. Tegelijkertijd hebben de voor Katwijk typerende Bed & Breakfast’s (B&B’s) zich innovatief en in aantal doorontwikkeld, waardoor deze kenmerkend zijn voor het toerisme in Katwijk. Ook de campings zijn nog steeds in trek bij vele gasten van heinde en verre. Door het meer diverse aanbod en de kwaliteitsverbetering in de verblijfssector komen de gasten meer buiten het hoogseizoen en verblijven ze langer in Katwijk.

Kortom, Katwijk voor iedereen jaarrond aantrekkelijk!

Leave a Comment