Speeddaten en pitchen met Fritillaria en rolmaat


Deel dit artikel

Wat deden badeendjes, fritillaria, bokshandschoenen en een fiets afgelopen donderdag 2 februari in Hotel De Witte Raaf? Waarom werden er brownies, water, Poolse likeur en rolmaten uitgedeeld? Op die dag was het fraaie Fletcherhotel aan de duinrand van Noordwijk het toneel van de speeddates en de jurypitch van de genomineerde ondernemers voor de Sterkste Schakel 2017. Langzaamaan begint de strijdlust op te vallen.

Meer dan de helft van de genomineerde ondernemers besteedden een mooie middag begin februari om nader kennis te maken met de andere genomineerden. En om hun beste beentje voor te zetten bij de pitch aan de jury. Die laatste uitdaging werd zeer gevarieerd en met creativiteit opgepakt. In de tussentijd werden er opnieuw driftig visitekaartjes uitgewisseld. Zo vonden de banketbakkers, het uitzendbureau, de wasserij, een specialist op het gebied van Oost-Europese immigranten en het garage-bedrijf een heleboel automobilisten.

Hier begint de competitie
Bij twee vorige bijeenkomsten van genomineerde ondernemers in september en november lag de nadruk nog op de persoonlijke kennismaking en op het gezamenlijk beleven van ‘klantgerichtheid’. Vandaag begon de competitie voor de prijs van de categorie waarin zij zijn ingedeeld en voor de overall prijs. Nu ging het erom vijf leden van de jury in twee (2!) minuten te imponeren. Voor de juryleden een extraatje naast hun bezoeken aan álle genomineerden in de maand februari. Voor de genomineerden een extra mogelijkheid om te laten zien wat ze doen en kunnen.

De drie beste pitches
Guus Kil (juryvoorzitter, Bron drukwerkveredeling), Irma van Seeters en Fred Stroombergen (Grant Thornton), Peter Wolf (Stramien grafische dienstverlening), en Robin Peereboom (Patisserie Chocolaterie Vermeer), waren onder de indruk. “Dit is ieder jaar weer leuk om te doen,” zei Irma van Seeters, “en wij zien de kwaliteit van de pitches jaar op jaar toenemen. Zowel in vorm als in inhoud. De genomineerden maken goed duidelijk waar hun onderneming voor staat. Daarnaast zijn er steeds vaker opvallende, uitzonderlijke pitches. Soms met vondsten in de presentatie, maar soms ook gewoonweg door de gepassioneerdheid waarmee het verhaal wordt gebracht.”

Dat liet de jury ook merken bij het uitreiken van drie prijzen voor de beste pitches van de dag. Janneke Post en Rick van der Hulst van Fit&Shape ontvingen uit handen van hotelmanager Sjoerd Martin een mooie fles uit de wijnkelder van De Witte Raaf. “Zij kwamen boksend binnen,” vertelt Kil, “en brachten hun punten met kracht over. Ze hadden letterlijk en figuurlijk sterke ‘punch lines’”.

Ewa Szalwinska van AdviesPoL was met haar pitch de winnares van de tweede plaats. Kil: “Szalwinska bracht een vrij rechttoe, rechtaan verhaal over haar werk. Maar zij was zó vol passie over haar persoonlijke motivatie om haar vele cliënten te helpen.”

Paula Bernsen en Monique van der Ward van Wonderland Kinderopvang veroverden, met een bijzondere presentatie, de derde plaats. Guus Kil (juryvoorzitter): “Bernsen was al eerder opgevallen met haar verhaal over de manier waarop Wonderland de nominatie gebruikte in de marketing. Ditmaal betrok zij de jury in haar presentatie door ons te laten hengelen naar vijf badeendjes met de vijf kernwaarden van het bedrijf. Een leuk idee.”

‘Wij willen nog een keer’
Gevraagd naar hun idee van de middag kregen wij alleen maar positieve reacties. Dat wil zeggen dat de enige kritische noot over de aard van ‘speeddates’ en ‘pitches’ ging: “Ik vind het allemaal te kort”, zei Hans Oudshoorn van De Leeuwflowerbulb Group, “Dat komt vooral door de aard van ons eigen bedrijf. Dat is opgebouwd door het aangaan van langdurige relaties met kwekers en afnemers in de hele wereld. Wij zijn gewend om veel tijd te besteden aan kennismakingen.”

Steven Wassenaar van Autobedrijf Stipdonk en Konstanze Mülstegen van The Travelclub Noordwijkerhout hielden het voor hun presentatie en pitches kort en overzichtelijk met extra aandacht voor enkele duidelijk kernpunten: Mercedes, transparant en aandacht voor de klant voor Wassenaar en beleving, meerwaarde en een wereldwijd netwerk voor Mülstegen.

Nieuwsgierigheid is klantgerichtheid
Voor de aanwezigen is het bijwonen van de middag een kostbare investering in relaties. In de speeddates zijn de rollen verdeeld in vertellen en luisteren. Arjan van Dijk van Black Snow: “Als IT bedrijf kom je toch al veel bij verschillende branches binnen, dus ik heb aan die twee minuten goed luisteren genoeg voor een eerste indruk. Maar als ik moet vertellen wat wij allemaal doen, dan is dat natuurlijk te kort.” En hij is niet de enige die liever luistert dan vertelt. Dat geldt ook voor Koos Imanse van Bouwbedrijf Lisse: “Ik heb geen vaste presentatie, vertel hooguit dat ik midden in de bouwcrisis ben begonnen. Dat maakt nieuwsgierig en dan heb je een gesprek.”

Liever luisteren dan vertellen is kennelijk een kernwaarde van klantgerichtheid.

Extra speeddates
Niet alleen de verse genomineerden waarderen de speeddates. Ook genomineerden van voorgaande jaren vertellen ons dat in de loop van het jaar. “Daarom,” kondigde Harry de Reus aan, “gaan wij dit jaar de speeddates vaker doen met ondernemers die eerder meededen aan de Sterkste Schakel. Het is namelijk niet alleen maar leuk, het biedt ook mooie kansen om nieuwe ondernemers te leren kennen en nieuwe mogelijkheden voor bedrijvigheid te ontdekken.”

Leave a Comment