Oudshoorn Hoveniers in Katwijk: “Mensen moeten weten dat je er bent”

Het Katwijkse hoveniersbedrijf Oudshoorn is hard op weg naar het 25-jarig jubileum. In 2018 is het zover. Eigenaar Kees Oudshoorn (57) heeft dan een stapje teruggedaan. Als alles volgens planning verloopt, nemen zijn zonen Stephan en Chris in januari 2017 de zeven man tellende zaak over.

De zonen krijgen een gezonde onderneming in handen, die de economische crisis van de afgelopen jaren heeft overleefd. “Het is niet meegevallen,” kijkt Kees Oudshoorn terug. “Maar we zijn er doorheen gekomen, mede dankzij het feit dat we vaste klussen hebben, onder andere bij zorginstellingen in Amsterdam en Wassenaar en bij particuliere klanten in ondermeer Katwijk, Leiden, Voorschoten en Wassenaar, waar het hoveniersbedrijf oorspronkelijk is opgericht door de eerste eigenaar.”

De boer op
De laatste twee jaar heeft Oudshoorn Hoveniers het weer een stuk drukker gekregen, met name met de aanleg van tuinen voor particuliere klanten, wat leidde tot uitbreiding van het personeelsbestand met twee man, eerder dit jaar. Kees: “We zijn beter op de kosten gaan letten en ik ben veel actiever de boer opgegaan, waardoor ik nieuwe klanten heb binnengehaald. Jezelf profileren, bezoeken van bijeenkomsten van branche-verenigingen en actief klanten werven, dat is tegenwoordig heel belangrijk. Mensen moeten weten dat je er bent.”

Oudshoorn Hoveniers – opgericht in 1993 – staat voor kwaliteit, een goed advies en originele tuinontwerpen, antwoordt Kees Oudshoorn op de vraag waarmee zijn bedrijf zich onderscheidt van andere hoveniersbedrijven. “Daarbij horen goed materiaal, mooie producten en persoonlijk contact. Klanten zijn mondiger geworden en willen het liefst dat hun tuin de volgende dag klaar is. Dat vraagt om duidelijke en realistische afspraken. Als je goed beargumenteert dat een klant niet meteen aan de beurt is en dat je geen concessies wilt doen aan de kwaliteit, snappen mensen het wel. Verder is het belangrijk dat je bij een calamiteit direct klaar staat.”

Automatiseren
Tenslotte is ook goed luisteren naar de klant belangrijk, vervolgt Kees, met name bij de aanleg van een tuin. “Het is te gemakkelijk om een kopie van een eerder aangelegde tuin te maken. Elke tuin moet weer anders zijn; origineel zijn.” Mede hierom gaat Oudshoorn het ontwerpen van de tuin automatiseren. “Een mooie opdracht voor mijn jongens als ze begin 2017 het bedrijf overnemen.”

Kees Oudshoorn ziet de toekomst rooskleurig in, ‘zeker als de verbetering van de economie zich verder voortzet’. “Het is weer ouderwets hectisch. En mijn zonen zijn ambitieus en gedreven. Wat mij persoonlijk betreft, hoop ik over een paar jaar een stapje terug te kunnen doen. Nu ben ik nog de hele dag aan het werk en vier avonden in de week op stap voor de zaak. Het mag wel wat rustiger.”

Oudshoorn Hoveniers
Heerenweg 6 c7
2222 AM Katwijk
T 071 – 532 71 89
E [email protected]
I www.oudshoornhovenier.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *