Never deny feelings

Wist u dat het terrorisme in Europa de afgelopen dertig jaar sterk is afgenomen? En wist u dat de criminaliteit in Nederland de afgelopen tien jaar substantieel is gedaald? Maar tegelijk: hier in het Westen hebben we ons sinds het einde van de Koude Oorlog nog nooit zo bedreigd gevoeld, zo onzeker. Hoe komt dat toch, dat we ons onveilig wanen in een land dat veiliger is geworden?

De feiten weerspreken het gevoel. Of is het omgekeerd? Mag gevoel feiten weerspreken? Mag, kan domweg worden ontkend wat het CBS voor ons vaststelt, alleen op grond van sentiment? Tja – de lucht is blauw, ook al hebben we het gevoel dat hij groen is. Gevoel komt ergens vandaan, het heeft een grondslag. Never deny feelings is één van mijn lijfspreuken. Je moet er mee aan de slag. Gevoel is iets diep menselijk en omdat wij het met elkaar moeten doen, mag en moet er zelfs gekeken worden naar de gevoelens die heersen, naar het sentiment. Want hoe irrationeel ook in het licht van feiten, ze sturen in hoge mate gedrag en dus ook de ontwikkelingen op het moment om ons heen, landelijk en globaal. Dat is misschien nog het meest verwarrend van alles.

Maar laat ik Brexit, ISIS, de Russen, Trump en extreem rechts vandaag toch maar links laten liggen. Rijnstreek Business gaat over zaken doen in onze mooie Regio Rijnland. In onze alledaagse werkelijkheid werken we in ondernemingen en instellingen. Elke dag weer doen we ons best voor de klant, de patiënt, de bezoeker of voor wie we dan ook op aarde zijn. We kunnen roepen over onze kwaliteiten wat we willen maar als de klant er geen goed gevoel bij heeft, komt hij niet. We kunnen vinden dat we gelijk hebben, maar als er klachten zijn, moeten we er serieus mee om gaan. Onze organisaties kunnen nog zo strak georganiseerd zijn, als onze medewerkers ongelukkig zijn, komt er niets uit, loopt de tent leeg en gaan we failliet. Never deny feelings. Het is zaak om in de organisatie contact te houden met elkaar. Niet alleen via overleggen en vergaderingen. E-mail, notulen, verslagen, plannen, procedures endocumenten, natuurlijk ze zijn onontkoombaar.  Maar echt contact is een gesprek, een debat misschien. Over het werk, een aanpak, strategie, een concreet probleem, maar ook over het gevoel daarbij. De globale ontwikkelingen leren momenteel dat sentiment, gevoel, radicale verandering teweeg kan brengen. Ook binnen bedrijven werkt dat zo. Ook al is alles top georganiseerd, de antennes moeten gericht zijn op het sentiment. Op vliegvelden zie ik steeds vaker displays staan met drie knoppen. Een rode met een boos gezichtje, een oranje met een neutraal gezichtje en een groene met een glimlach. In het voorbijgaan (als je het toilet verlaat, of na de security) geef je een klap op de knop die van toepassing is. Een eenvoudige manier om gevoel te meten. In onze organisaties kunnen we hetzelfde doen, door contact met elkaar te houden. En nooit die sentimenten ontkennen, maar er mee aan de slag gaan. Dat geeft een goed gevoel kan ik u verzekeren.

Jan Versteegh, voorzitter VNO/NCW Rijnland

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *