Kwekersbedrijf Moerings Skimmia: “Je moet weten hoe een klant zijn koffie drinkt”


Deel dit artikel

Drie jaar geleden begon de 26-jarige David Moerings zijn eigen inmiddels 2,5 hectare grote kwekerij in skimmia’s. In die periode groeide de productie van 40.000 naar 200.000 planten. Maar dat is niet het enige product dat hij aan de man brengt. “Een goede ondernemer kan alles verkopen.”

De skimmia’s die David Moerings teelt, vinden hun weg naar exporteurs in Duitsland, Scandinavië, België en Frankrijk. Ook tuincentra in binnen- en buitenland en handelaren en marktkooplui zijn klant van Moerings Skimmia. De rest gaat via de bloemenveiling in Aalsmeer. “Klanten kiezen tegenwoordig voor een producent vanwege het poppetje erachter,” legt David uit. “Die kan het product maken of breken. Dit betekent dat persoonlijk contact belangrijk is. Je moet de tijd nemen voor een klant, aanvoelen bij wie je wel en niet een grap kunt maken en hoe die zijn koffie drinkt.”

Toegevoegde waarde
Wat ook belangrijk is, is leveren van producten met een toegevoegde waarde, vervolgt de kweker enthousiast zijn betoog. “Dat betekent leveren in diverse soorten potten en schalen in meerdere kleuren en met verschillende soorten etiketten. Die verschillende opties werk ik uit in offertes, zodat de klant kan kiezen. Zo denk je mee met de klant. Verkopen komt daarna pas.”

Wat de consument wil – oftewel de klant achter de groothandelaren en exporteurs die Moerings bedient – leerde David Moerings in de periode dat hij werkzaam was bij een groot tuincentrum in de buurt. Hij begon daar met water geven van de planten, maar al snel was hij afdelingshoofd. “De presentatie van het product is belangrijk,” zegt David. “Een plant is een impulsaankoop. Consumenten kiezen datgene uit wat ze mooi vinden. Een duidelijke uitleg op het etiket is daarbij ook van belang.”

Doe-het-zelfbox
De skimmia’s worden geproduceerd tussen september en maart. Vooral in het voorjaar is het druk. Ervoor en erna heeft David Moerings tijd voor het bedenken van nieuwe producten. Zo bedacht hij een zogeheten creative christmas kit voor supermarktketens in het buitenland en in Nederland: een soort doe-het-zelfbox met spullen voor het maken van kerststukken. Na een marktverkenning door een zwager, die marketing studeert op de hogeschool, rolde er een mooi product uit in een fraai vormgegeven verpakking tegen een goede prijs. David: “In eerste instantie had ik 50.000 pakketten gepland, maar ik zit nu op 120.000 bestellingen die vanaf half november worden klaargemaakt, zodat ze na 5 december kunnen worden aangeboden.”

“Ik heb meer van dit soort ideeën op de plank liggen voor 2017,” sluit David af. “Een  ondernemer moet telkens iets nieuws hebben en zoeken naar dingen die anderen niet hebben. Zo blijf je in de picture. Ondernemen is topsport bedrijven, zeker als je in je eentje bent zoals ik. Je moet van alles kunnen: telen, inkopen, verkopen, ontwerpen, plannen maken. Ik vind: als ondernemer ga je tot het randje. Ik heb respect voor ondernemers die failliet gaan, want die durven tenminste nieuwe dingen op te pakken.”

Moerings Skimmia
Zuidwijk 17
2771 CB Boskoop
T 06-15 69 93 92
E info@moerings-skimmia.nl
I www.moerings-skimmia.nl

Leave a Comment