Tjeerd Scheffer, organisator Leiden Marathon:  “Ik daag bedrijven uit met ons mee te groeien”


Deel dit artikel

Tjeerd Scheffer, de man achter Leiden Marathon, noemt zijn hardloopevenement een uit de hand gelopen hobby. Op 22 mei vond de Leidse marathon, waaraan dit jaar zo’n 13.000 lopers en honderd bedrijfsteams meededen, voor de 26ste keer plaats. Een interview. “Binnen drie jaar willen we naar ons plafond van 22.000 lopers toegroeien.”

Hoe is het allemaal begonnen?
Tjeerd Scheffer: “Ongeveer 28 jaar geleden, toen ik bij computerbedrijf 3M werkte, heb ik met een groepje vrienden meegedaan aan de marathon van New York. Daarna hebben we Leiden Road Runners Club opgericht – inmiddels een heel steady atletiekvereniging met 700 leden – en hebben we bij wijze van grap een marathon in Leiden georganiseerd; een soort New York in het klein. Dat is een beetje uit de hand gelopen. Het eerste jaar hadden we 2.300 deelnemers en vele duizenden toeschouwers. De jaren erna groeide het deelnemersaantal al snel tot zo’n 8.000.

Groei was nooit een doel op zichzelf. Pas de laatste vijf jaar zijn we om economische redenen verder gegroeid. Dit vanwege een terugtredende overheid en hogere kosten voor onder andere de veiligheid. Dankzij een toename van het aantal deelnemers hebben we meer inkomsten. We zitten nu op ongeveer 13.000 deelnemers, 1.100 vrijwilligers en tienduizenden toeschouwers. En het parcours is vernieuwd. De lopers gaan nu door het hele Groene Hart. In Leiden heeft de marathon 3-oktoberachtige vormen aangenomen en ook in de dorpen eromheen leeft het enorm.”

Waar eindigt het?
“We willen binnen drie jaar toegroeien naar ons plafond van 20.000 tot 22.000 lopers. Dat aantal is bereikbaar zonder dat we een hardloopfabriek worden. We zijn een professionele organisatie en zijn gecertificeerd als internationaal evenement, zoals de marathons van Londen, Parijs en New York. Als we het plafond bereikt hebben, zetten we er ‘uitverkocht’ op, zoals ook andere grote marathons doen. Ik daag de bedrijven in deze regio uit om met ons mee te groeien. Wij hebben in Leiden niet één naamgever voor het hele evenement, maar we hebben sponsoren per afstand. NEM Energy en Janssen Biologics hebben vorig jaar een stapje teruggedaan. Overigens zijn ze wel binnenboord gebleven als sponsor. Dit betekent dat de 42 kilometer en de businessloop vrij zijn.”

Wat biedt Leiden Marathon aan sponsoren?
“Bedrijven zijn bij ons geen sponsor maar partner. Ze brengen niet alleen geld in, maar zijn vaak zelf deelnemer met hun personeel aan de businessloop, die steeds populairder wordt. Voor deze honderden lopers huren we exclusief de Stadsgehoorzaal af. Daarnaast bieden we ze bewegingsprogramma’s, fysiotherapie, workshops en lezingen over stoppen met roken en gezonde voeding. Vanuit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat natuurlijk heel mooi.

Verder hebben bedrijven de mogelijkheid om zich op de twee wedstrijddagen te laten zien. We hebben ervoor gekozen om dit vooral via de sociale media te doen, bijvoorbeeld door middel van acties op Facebook en Twitter. Door deze extra kanalen scoor je een bereik van honderdduizenden mensen. Dat maakt het heel interessant voor bedrijven. Tenslotte hebben we een businessclub met ongeveer negentig bedrijven voor wie we twee tot drie keer per jaar een uitje organiseren. We hebben geen jasje-dasje-cultuur, maar bieden informele gezellige avonden aan met alles erop en eraan. Doordat mensen hun gezamenlijke hobby delen, ontstaan er interessante contacten.”

Hoe onderscheidt Leiden zich van andere marathons?
“Anderen zeggen over ons dat het een zeer professionele en bedrijfsmatig georganiseerde marathon is. Alles ziet er strak uit, met een mooi startgebied op de Garen- markt, de startvakken in de Breestraat en exclusieve faciliteiten voor toekijkende sponsoren bij de finish, die daar per sloep naartoe gaan. Uit onderzoek blijkt dat de Leidse marathon qua deelnemersaantal en het aantal toeschouwers het twaalfde sportevenement van Nederland is na onder andere de Amstel Gold Race. We hebben internationale deelnemers, maar de lopers uit de regio Rijnland zijn de kurk waarop we drijven. Zestig tot zeventig procent van de deelnemers komt uit de eigen regio. Dat is onze kracht. Ander onderscheidend punt is het persoonlijke karakter. Elke deelnemer, ook nummer 2693,  wordt bij de finish persoonlijk begroet, krijgt de medaille persoonlijk overhandigd en kan zelfs een knuffel krijgen. We houden bij de finish ook in de gaten of het goed gaat. Verder krijgt iedereen na enkele dagen een persoonlijke krant met een eigen finishfoto. En mails beginnen we altijd met ‘Beste Henk of Tessa’.”

Wat levert de marathon Leiden economisch gezien op?
“Uit onderzoek weten we dat een marathon met 40.000 lopers een spin-off heeft van 15 tot 25 miljoen euro. In Leiden hebben we dit niet onderzocht, maar ik schat dat het bij ons 4 tot 5 miljoen euro oplevert. Kroegen draaien een 3-oktoberomzet en ook de rest van de binnenstad (winkels, restaurants, hotels) is twee dagen lang goed gevuld. Dat wordt de komende jaren alleen maar meer.”

Tot slot: loop je zelf ook?
“Ik heb meerdere marathons gelopen, onder andere grote als New York, maar tegenwoordig loop ik vooral marathons van de omvang van Leiden. Mijn persoonlijke toptijd is 2 uur 58 minuten en 27 seconden, maar dat was in mijn jonge jaren. Dit najaar loop ik in Metz in het noordoosten van Frankrijk een marathon. En ik doe mee aan de TK Challenge, waarmee we geld ophalen voor Hospice Issoria in Leiden.”

Stichting Leiden Marathon
J.C. de Rijpstraat 20
2315 WE Leiden
T 071 – 514 44 61
E info@marathon.nl
I www.marathon.nl

Leave a Comment