De Week van het Werk zeer succesvol!

Alphen aan den Rijn stond deze week in het teken van de Week van het Werk. Onderwerpen als jeugdwerkloosheid en zelf ondernemen staan centraal. Met de afsluitende borrel op donderdag 5 november kwam er een einde aan de Week van het Werk.

Voor elk wat wils!

De Week van het Werk bestaat uit ruim 12 evenementen die op verschillende locaties plaatsvinden door heel Alphen aan den Rijn. Wat de Week van het Werk zo speciaal maakt, is dat de doelgroep wisselt per evenement en hierdoor ook de insteek per evenement anders is. Zo zijn er tijdens de beurs ‘Werken aan Werk’ diverse workshops georganiseerd voor volwassenen waar zij onder andere konden oefenen hoe je goed voor de dag komt op een sollicitatiegesprek. Voor middelbare scholieren van het VMBO werd gelegenheid gecreëerd om kennis te maken met verschillende werksectoren. Ondernemers konden kennis opdoen over de toekomst van de arbeidsmarkt bij de aftrap. Alles bij elkaar teveel om op te noemen.

Kick-off

Tijdens de kick-off op maandagmiddag werd de opening van de Week van het Werk verzorgd door Willem Jan Stegeman, wethouder en voorzitter van de stuurgroep Week van het Werk. Daarnaast had Minister Lodewijk Asscher een speciale videoboodschap voor het publiek voorbereid. Beide heren benadrukten de noodzaak van het creëren van meer werkgelegenheid. We moeten met zijn allen meedenken over de toekomst van werkend Nederland. Evenementen als de Week van het Werk dragen bij aan saamhorigheid en zetten aan tot creatief nadenken over potentiële oplossingen.

Te gast was trendwatcher Adjiedj Bakas. Hij wist op een humoristische manier toe te lichten hoe de werkloosheid wereldwijd nieuwe deuren opent. Doordat men kampt met een aanzienlijk groter aantal werkzoekenden dan beschikbare vacatures, gaan mensen bijvoorbeeld steeds vaker zelf ondernemen. Met snelwerkend internet voorhanden is de hele wereld met een klik te bereiken. Dit maakt ondernemen via internet veel interessanter dan voorheen.

Op naar de Beurs

Tijdens de Werken aan Werk beurs van de Week van het Werk waren ruim 35 standhouders aanwezig om een unieke workshop te verzorgen of hun sector te presenteren. Op deze beurs kon men tevens gratis een cv check laten doen, zich professioneel laten fotograferen voor LinkedIn, of een gratis sollicitatie outfit laten aanmeten. Bovendien konden mensen die nadenken over het starten van een bedrijf leren van andere ondernemers tijdens een bijeenkomst voor starters.

Beroepenvoorlichting voor Jongeren

Een belangrijk onderdeel van de Week van het Werk was het verzorgen van voorlichting voor jongeren. Via beroepenmanifestatie Go4It! en Beroep in Bedrijf konden leerlingen van VMBO 2 en 4 leren over verschillende sectoren en opleidingsmogelijkheden.

Middelbare scholen hebben bezoek gekregen van een aantal inspirerende jongeren die tijdens ‘Blijven Bewegen’ hebben verteld over hoe zei hun dromen verwezenlijken en waarom het belangrijk is om altijd te blijven leren of werken.

Organisatie

Naast de verschillende partners van de week zoals de Gemeente, VOA, UWV, WSP, Actieplan Jeugdwerkloosheid en Werkvinden 2.0 hebben diverse bedrijven laten zien betrokken te zijn bij de regionale arbeidsmarkt. De Van der Werff Groep was de hoofdsponsor van de week. Andere sponsors die de week hebben mogelijk gemaakt zijn Van Uden, Jungheinrich, Bouwen en Wonen, Stichting Hogewaard Bedrijvig, Duyvelaar Pompen, Wille-Donker Advocaten en het ID College. Daar mogen we in Alphen trots op zijn!

Dit jaar de Week van het Werk gemist? Volgend jaar zijn wij er weer! Houd voor ontwikkelingen de website in de gaten! http://www.deweekvanhetwerk.nl/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *