Terugblik op Rijnsburgs bloemencorso: “Mensen konden langer genieten”


Deel dit artikel

De afgelopen maanden hebben we in een serie artikelen aandacht besteed aan het Rijnsburgs bloemencorso, beter bekend als de Flower Parade. In augustus was de bloemenstoet voor de zeventigste keer te zien. Hoe is het gegaan? We vroegen het Daan de Mooij en Hans Oudwater van het bloemencorsocomité. 

Is het corso goed verlopen?
“Ja, het is heel goed verlopen. We hebben veel complimenten gekregen, met name over de kwaliteit van de bloemen en de mooie arrangementen. Ook het thema (‘The sound of flowers’) en de uitwerking ervan met veel soorten muziek, viel in de smaak. Verder bleven we voor het eerst sinds een aantal jaren weer aan de goede kant van de financiële streep. Dit kwam ondermeer doordat er dit keer meer bloemen zijn geschonken. En voorgaande jaren stopte het aantal deelnemende auto’s, praalwagens en andere voertuigen bij 65, dit jaar hadden we er 75. Een twaalftal bedrijven dat meedeed, was nieuw. Dit komt door de aantrekkende economie.

En we hebben meer publiciteit gehad, onder andere in dit blad. Tot slot hebben we actiever getwitterd en we waren vaker aanwezig op Facebook. Dit alles is een mooie stimulans om volgend jaar door te gaan.”

Waren er zaken anders dit keer?
“De deelnemende bedrijven konden dit keer tijdens de bezichtiging op vrijdagavond in de hal van bloemenveiling FloraHolland hun producten onder de aandacht brengen. Zestien bedrijven gaven gehoor aan deze mogelijkheid. Rondom de auto’s stonden statafels met een bloemetje erop en de producten die ze op de markt brengen. Groenteverwerker Heemskerk Fresh & Easy had bijvoorbeeld gezonde groentesnacks op de tafel gezet. Sommige bedrijven, zoals Mercedes, dat met meerdere auto’s meereed, hadden ook gastvrouwen.

Wat verder het vermelden waard is, is dat er mede vanwege de muziek meer ruimte rondom de wagens was, met als bijkomend voordeel dat Omroep MAX en RTV Katwijk beter de gelegenheid hadden om het corso te filmen. Bovendien was het aantal gaten in de stoet minimaal en mensen langs de route konden langer genieten. Het corso duurde nu ruim een uur in plaats van drie kwartier.”

Zijn de plannen voor 2016 al bekend?
“Jazeker. Omdat Noordwijk volgend jaar het 150-jarig bestaan van de boulevard viert, komen daar filmopnames. Het thema in 2016 is ‘Hollands trots’. We laten zien waarin Nederland sterk is, bijvoorbeeld uitvindingen van vroeger en van recenter datum zoals de cd, maar ook bekende exportproducten als DJ Tiësto, Armin van Buuren en natuurlijk de bloemen. Om de betrokkenheid te vergroten, nodigen we sponsoren uit om mee te denken over de verdere invulling ervan. Zo creëer je ambassadeurs voor ons corso.”

Meer informatie
I www.flowerparaderijnsburg.nl
E flowerparaderijnsburg@casema.nl

Leave a Comment