Navigate North: Tocht van 7000 km naar de poolcirkel en terug


Deel dit artikel

“Je hebt amper tijd om naar buiten te kijken”.

Voor het derde achtereenvolgende jaar doen de ondernemers Hans den Bleker en Renger Kok mee aan Navigate North, een 7.000 kilometer tellende navigatiewedstrijd naar Scandinavië en terug. Op 24 januari 2015 vertrekken zij in Hazerswoude met hun Volvo XC 90 V8 naar het hoge noorden. Wat beweegt hen om aan deze barre tocht mee te doen?

Waarom doen jullie mee?

Hans den Bleker: “Omdat we het leuk vinden. Maar graag laten we anderen hierin meedelen. Vandaar dat we een      landelijk en een lokaal goed doel hebben geselecteerd waarvoor we geld ophalen. We rijden volledig op eigen kosten, dus honderd procent van het geld gaat naar het goede doel. Vorig jaar hebben we 21.000 euro opgehaald inclusief bijdragen in natura, toen voor een tuin bij een verzorgingshuis in Zwammerdam. Dit jaar hopen we op 25.000 euro. We zijn goed op weg met nu al meer dan 10.000 euro aan toezeggingen.”

Wat is Navigate North voor een wedstrijd?

Renger Kok: “Het is een navigatiewedstrijd. Het gaat erom dat je via de kortste weg naar de poolcirkel rijdt in Scandinavië. Het gaat niet zo zeer om de snelheid – dat weegt voor maximaal twintig procent mee in de eindscore – maar om het verzamelen van bonuspunten en het vermijden van strafpunten. Van de organisatie krijg je coördinaten waartussen je moet rijden. De afstand tussen twee punten varieert van 300 tot 1200 kilometer. In totaal leggen we 7.000 kilometer af. Er doen ongeveer twintig teams mee. Elk team bestaat uit twee personen en maakt zijn eigen navigatiekeuzes.”

Hoe ziet zo’n wedstrijd er in de praktijk uit?

Renger: “Je bent met z’n tweeën. De een rijdt, de ander navigeert. Als navigator doe je niets anders dan uitrekenen wat de ideale route is. Je hebt amper tijd om naar buiten te kijken. Steeds moet je de juiste afweging maken. Hiervoor hebben we drie routesystemen, een laptop, een iPad en mobiele telefoons tot onze beschikking. De cockpit zit vol met apparatuur, opladers en snoeren. Vooral in het dunbevolkte hoge noorden kom je urenlang niemand tegen, al zie je op de schermen wel waar je tegenstanders zich bevinden. Er zijn alleen maar bossen en vlaktes met sneeuw. Een tegenligger zie je vanwege het ontbreken van de verlichting van kilometers ver aankomen. Maar het komt ook voor dat je vanwege de mist slechts 20 meter zicht hebt. Je rijdt dan volledig op de navigatieapparatuur. Geïnteresseerden in Nederland kunnen onze tocht via de website of via een app van minuut tot minuut volgen. Voor familie, vrienden en bekenden werkt dat verslavend.”

Hoe zijn de omstandigheden?

Hans: “We hebben meegemaakt dat we bij Hengelo al in de sneeuw zaten. De eerste etappe duurt zo’n 30 uur die we in zijn geheel in de auto doorbrengen. In Scandinavië is het ’s winters dertig graden onder nul. We overbruggen tijdens de zeven dagen durende tocht ongeveer duizend meter hoogteverschil. Je hebt geen tijd om in een restaurant te eten, zelfs een McDrive duurt te lang. Eten en drinken pak je op de momenten dat het even kan. Om de beurt doe je een kort slaapje op de bijrijderstoel, die we dan iets naar achteren klappen. Je moet doorrijden, ook omdat de aankomsttijden die de routeplanners voorspellen niet haalbaar zijn. Als je over sneeuw en ijs rijdt, moet je er rekening mee houden dat je tien tot twintig kilometer per uur langzamer gaat. Gelukkig hebben we heel goede banden met spikes. Door de vierkante vorm van de banden is het alsof je op asfalt rijdt en kun je 90 kilometer per uur halen.”

Wat waren de mooiste momenten de afgelopen twee jaar?

Hans en Renger: “Het uitzicht op de fjorden met ijsbrokken van vijftien meter lang in zee, die bedekt zijn met sneeuw. En je rijdt tussen elanden en rendieren, die je moet zien te ontwijken.”

Hoe kwamen jullie op het idee om mee te doen?

Hans: “Ik kreeg bij toeval een folder van organisator Piet van ’t Wout uit Waddinxveen in handen. Er bleek al diezelfde avond een informatieavond te zijn. Renger en ik zijn er heen gegaan. We waren meteen enthousiast en na overleg thuis hebben we ons direct aangemeld. Onze ervaring met rijden op sneeuw en ijs was tot drie jaar geleden slechts beperkt tot wat slippartijen op een bevroren parkeerterrein. De rest leer je wel tijdens de tocht.”

Rijden voor het goede doel

Hans den Bleker van Den Bleker Hout/Tuin- en parkmachines en Renger Kok van YKV accountants & adviseurs halen met hun autotocht geld op voor twee goede doelen: een interactief programma met dolfijnen voor kinderen met het Downsyndroom of autisme en aanverwante stoornissen (van de Stichting SAM) en voor de aanleg van een dagbestedinglocatie in Waddinxveen (van zorgaanbieder Ipse de Bruggen). Er zijn verschillende mogelijkheden om bij te dragen: door middel van een gift, een logo op de auto (vanaf 275 euro) of grotere logo’s op maat.

Zie voor meer informatie: www.teamdb.nl of bel Renger Kok (06-54224928 ) of Hans den Bleker (06-53280909).

Leave a Comment