Haasnoot Vis is op overnamepad: “We willen blijven groeien”


Deel dit artikel

In oktober nam Haasnoot Vis een meerderheidsaandeel in Polaris Visdelicatessen in Voorburg. Hiermee breidde het Katwijkse bedrijf zijn productassortiment uit en kreeg het toegang tot een landelijk netwerk van viswinkels. Dit was al de derde overname in een jaar tijd. Een interview met directeur Martin Haasnoot over het waarom.

“Er is de laatste jaren veel veranderd, de ontwikkelingen gaan steeds sneller”. Er wordt veel geschaakt in de visbranche. Bijna maandelijks worden er overnames en samenwerkingsverbanden gemeld. Wij willen uiteindelijk in de groep van overblijvers zitten, vandaar dat wij in het afgelopen jaar een meerderheidsaandeel in drie bedrijven hebben genomen. Op deze manier ontstaat er meer schaalgrootte en kunnen we verder blijven ontwikkelen in de markt.”

Waarom is de samenwerking met Polaris belangrijk voor Haasnoot Vis?

“Acht jaar geleden hebben we de keuze gemaakt om naast onze corebusiness met haring een totaalpakket te ontwikkelen voor de visdetaillist. Wij zien een trend in kant en klare gemaksproducten voor de consument. Polaris heeft ongeveer 1200 vis- en vis gerelateerde producten en een goed netwerk van viswinkels in Nederland. Polaris is een hele mooie aanvulling op Haasnoot Vis, dat zich vooral richt op de verwerking van visproducten voor supermarkten en de groothandel in onder andere Nederland, België en Duitsland. Wat de inkoop van vis betreft zit Haasnoot Vis vooral in Noord-Europa, terwijl Polaris qua inkoop meer op Zuid-Europa en Zuid-Amerika is gericht. We zijn heel blij met de samenwerking met Polaris.”

Welke ontwikkelingen zijn er op retailgebied?

“Het aantal viswinkels neemt af, terwijl tegelijkertijd het aantal supermarkten steeds meer toeneemt, zeker in het buitenland. Daarnaast verkopen supermarkten steeds meer beleving. Vandaar dat viswinkels zichzelf ook steeds meer moeten blijven onderscheiden, want de waarde van een goede visspeciaalzaak blijft altijd bestaan. De echte beleving van vis vind je namelijk in de visspeciaalzaken. Ze mogen daarom niet verdwijnen. Op dit moment richten we in ons kantoor in Katwijk een eigen visplaza in waar klanten en andere bezoekers onze producten kunnen beleven door middel van films en proeverijen, bijvoorbeeld van de maatjesharing waar we heel trots op zijn.”

Met welke bedrijven heeft Haasnoot Vis nog meer samenwerkingsverbanden?

“We hebben sinds oktober 2013 een meerderheidsbelang in Vergro Fish in Enschede. Deze onderneming bedient met haringproducten de supermarkten en groothandels, zowel in Nederland als in andere Europese landen. Hiermee hebben we onze eerste stappen op de retailmarkt gezet.

Haasnoot heeft in juni 2014 ook een eigen transportbedrijf opgericht: Fresgo Logistics. Waarom is dat?

“Fresgo is een samenwerkingsverband van Haasnoot Vis en Parlevliet Transport uit Katwijk. Daarin hebben we de expertise op het gebied van geconditioneerd transport van onder andere vis, groente en bloemen gebundeld. Fresgo heeft twaalf vrachtwagens. Wij kopen daar ons transport in. Tegelijkertijd speelt Fresgo in op nieuwe ontwikkelingen op transportgebied. Nu bezorgen we drie keer per week door heel Nederland. We kijken hoe we ons netwerk fijnmaziger kunnen maken, waardoor we sneller en goedkoper kunnen leveren aan onze klanten. Ook de opslag proberen we zo efficiënt mogelijk te organiseren.”

Waar eindigt dit allemaal?

“Nu is het hoofdstuk van de integratie van de verschillende bedrijven begonnen. Belangrijk is dat ze, ondanks cultuur-verschillen,goed gaan samenwerken en maximaal van elkaars kennis gaan profiteren. We zoeken naar synergie tussen de bedrijven en naar kostenbeheersing. Hoe we dat het beste kunnen doen wordt momenteel bekeken. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het centraliseren van activiteiten in Katwijk. De afzonderlijke merken zullen wel aanblijven. We willen voorkomen dat de ziel uit de bedrijven verdwijnt. Elk bedrijf is verantwoordelijk voor zijn eigen activiteiten. Dat houdt de mensen betrokken. Tegelijkertijd willen we natuurlijk blijven groeien. Daarom blijven we kijken naar nieuwe overnames. We merken dat er ook bij andere bedrijven behoefte is aan samenwerking. Het gebeurt bijvoorbeeld dat bedrijven zichzelf aanmelden.”

Wat is de kracht van Haasnoot Vis?

“We zijn een volledig zelfstandig familiebedrijf met veel expertise op het gebied van inkoop, kwaliteit, duurzaamheid, marketing en productontwikkeling. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen proefkeuken en productontwikkelaars die op basis van trends recepten en producten ontwikkelen. Hierdoor kunnen we investeren in nieuwe producten, nieuwe markten verkennen en ons verder specialiseren. Bovendien komt de volgende generatie eraan. Daarmee is de continuïteit voor de komende twintig tot dertig jaar gewaarborgd. Dat is een grote plus.”

Haasnoot Vis

Haasnoot Vis is een familiebedrijf, geleid door de broers Leen, Martin en Kees Haasnoot. Grootvader Leen richtte het visbedrijf op in 1950. Het bedrijf werd groot in de haringhandel. In 1995 namen de drie broers het bedrijf over van hun vader. Inmiddels is de vierde generatie Haasnoot werkzaam in het bedrijf, dat als slogan heeft: ‘Hart voor vis’.

Een aantal jaar geleden verkocht Haasnoot zijn rederijactiviteiten. Sindsdien concentreert Haasnoot zich op de verwerking en handel van kwalitatief hoogwaardige visproducten in onder andere Nederland, België en Duitsland en zoekt het naar samenwerking met andere bedrijven in de branche. Inclusief de overgenomen bedrijven telt de Haasnoot-groep momenteel circa honderd medewerkers. Ongeveer vijftig procent van de handel bestaat uit haringproducten, de resterende vijftig procent uit andere visproducten. Vijftien jaar geleden was dit nog uitsluitend haring.

Rijnlandkade 1
2222 AE Katwijk
T: 071 – 409 05 00
I: www.haasnoot-vis.nl
E: info@haasnoot-vis.nl

Leave a Comment