Column Jean-Pierre Schreurs: Duurzaamheid is een leeg begrip


Deel dit artikel

GfK, b-open en DDB & Tribal Amsterdam deed onderzoek naar over de houding van consumenten ten aanzien van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen, relevante dimensies van duurzaamheid per sector en het duurzame imago van merken. We hebben er allemaal de mond van vol, duurzaam ondernemen, maar de gemiddelde consument weet er weinig van.

Wat blijkt uit het onderzoek? Het aantal consumenten dat aandacht heeft voor duurzame aspecten bij de aanschaf van producten of diensten is in 2014 met maar liefst twaalf procent gestegen naar 42 procent. Goh, dat belooft wat! Een significante stijging zoals we in onderzoeksland zeggen. En: De helft van de consumenten heeft meer vertrouwen in een merk, als ze denken dat het maatschappelijk verantwoord onderneemt. Klare cijfer, toch?

Maar ook de scepsis neemt toe. Maar liefst de helft van de consumenten (48 procent) wantrouwt de claims ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’. Dat was 39 procent in 2013. En wat weet de consument eigenlijk van duurzaamheid? Gemiddeld weet 60 procent van de consumenten niet in welke mate merken met duurzaamheid bezig zijn. Bij driekwart van de merken kan men zelfs geen enkele associatie noemen van het merk in relatie met duurzaamheid. Ja, dat Toyota een Prius heeft en dat Triodos iets met verantwoord bankieren te maken heeft, zover komen we nog wel. Maar verder ook niet. Voor de meeste consumenten is duurzaamheid nog altijd een leeg begrip. En zolang merken het niet in de etalage zetten zal het ook nog wel even zo blijven…

Jean-Pierre Schreurs, eigenaar van adviesbureau SONDZ / www.sondz.nl

Leave a Comment