AutoLeaseTeam Autotest met: Joost Overdevest – Volvo V40 D2 in R-Design


Deel dit artikel

Joost Overdevest is eigenaar van Chalant-ICT in Zoeterwoude. Chalant-ICT is automatiseerder voor het Midden- en Kleinbedrijf en is met haar kennis en kunde graag dé ICT-partner voor directie en management van bedrijven en instellingen (van 5 tot 250 werkplekken). De focus op een beperkt aantal merken en diensten zorgt er voor dat men optimaal op de hoogte is van alle “ins en outs”, waardoor ze u optimaal van dienst kunnen zijn. Joost beweegt zich momenteel in een Renault Megane.

Wat dacht je toen je uitgenodigd werd voor deze testrit?

Toen ik door Denis gebeld werd met de vraag of ik een dag de Volvo V40 D2 in R-Design wilde testen was ik aangenaam verrast. Zowel omdat de betrouwbaarheid van Volvo bij ons past en omdat ik pas kort geleden aan Thijs, ons contact bij AutoLeaseTeam, had aangegeven dat ik wel een keer een rijtest wilde doen.

Wat is de eerste indruk van de buitenkant van de auto?

Mooi design met strakke lijnen en stoere velgen, Volvo heeft echt de juiste lijn te pakken. Een absolute concurrent voor de VW Golf en Audi A3. Maar jeetje, wat is hij blauw! Net als het blauw in ons logo!

Wat vind je van het zitcomfort en van de overzichtelijkheid van het dashboard?

Het zitcomfort voorin is prima in de goed verstelbare sportstoelen van deze R-design uitvoering, maar achterin komt men er qua beenruimte beduidend minder goed vanaf. Het “Actief TFT” dashboard is duidelijk en overzichtelijk.  Wat het bijzonder maakt is de mogelijkheid om het met 3 thema’s in te stellen naar eigen wens. Wat in deze V40 erg goed werkt is de stembediening; door middel van het uitspreken van  de keuzes in het display word je helder door het menu geleid en kun je met twee handen aan het stuur telefoneren, van zender wisselen of navigeren.

Hoe ervaar je de rijeigenschappen, zowel in de stad als op de snelweg?

Deze V40 lijkt een “schaap in wolfskleren”, omdat de R-Design uitstraling meer verwachtingen wekt dan de D2 motor kan beantwoorden. Het wegrijden bij het stoplicht is niet overdreven vlot en er komt best wat geluid vrij. Maar eenmaal op toeren verandert dat en ga je vlot schakelend door de 6 versnellingen heen. Op de snelweg pakt de motor gemakkelijk op als je in de hoogste versnelling van 100 naar 130 wil, dus souplesse is er. De 10cm ingekorte sportvering zorgt voor een stevige wegligging die alleen hinderlijk is bij verkeersdrempels, want die moet je echt rustig nemen om “vliegen” te voorkomen.

Hoe zit het met de prijs-/kwaliteitsverhouding?

Voor de zakelijke berijder is deze auto prima in orde! De 14% bijtelling voor een auto met deze aankleding en een catalogusprijs van net onder de € 30.000,- levert een gezond plaatje op.

Het leasetarief

Bij AutoLeaseTeam rijdt u de Volvo V40 Benzine al vanaf € 469,= excl. btw / maand op basis van full operational lease en een looptijd van 48 maanden en 20.000 km/jaar.

Leave a Comment