Bouwton Badkamers & Tegelvloeren: “Je klanten zijn je beste ambassadeurs”


Deel dit artikel

Na 36 jaar verruilde Bouwton zijn vestiging in Rijnsburg voor een nieuwe locatie in Katwijk. Door de verhuizing zijn de showrooms, het magazijn en de montageafdeling van het familiebedrijf nu gecentraliseerd. “Doordat we alles onder één dak hebben, is onze logistiek en de manier van werken veel efficiënter geworden.”

“Mensen zeggen weleens tegen mij: je ziet een klant eenmaal en dan weer lange tijd niet,” zegt Wilton van Leeuwen van badkamer- en tegelvloerspecialist Bouwton in de sfeervol ingerichte showroom. “Maar dat is een misverstand. Mensen verhuizen gemiddeld drie tot vier keer in hun leven of verbouwen hun huis. We zien ze dus vaker, mits je goede service levert natuurlijk. Dan komen ze terug. Mijn vader, die in 1977 de zaak begon in Rijnsburg, zegt altijd: je klanten zijn je beste ambassadeurs. Doe je het goed dan verwijzen klanten hun familie en vrienden naar je door.”

Het gros van de klanten van Bouwton zijn particuliere klanten die uit de hele Bollenstreek komen. Maar ook bedrijven weten de weg te vinden. “Het is een beetje onderbelicht,” zegt Wilton van Leeuwen, “maar we leveren ook regelmatig toiletgroepen en tegelvloeren aan zakelijke klanten, bijvoorbeeld voor kantines en ruimtes in scholen, restaurants en bedrijven, recentelijk onder andere bij bloemenbedrijven, kwekerijen en een accountantskantoor. Ook werken we samen met regionale aannemers.”

Badkamers op ware grootte

Sinds januari ontvangt Bouwton zijn klanten in een nieuw pand op de grens van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg, centraal gelegen dichtbij de N206, en voorzien van ruime parkeergelegenheid. Maar het belangrijkste is dat in de ruim opgezette showroom de badkamers op ware grootte staan opgesteld inclusief vensters en luxaflex. Klanten krijgen zodoende een reëel beeld van de gewenste badkamer. Voorheen had het bedrijf, dat een vijftiental medewerkers telt, een aparte showroom voor zijn tegelvloeren elders in Katwijk bij woninginrichter Van der Meer & Lommers.

Van Leeuwen: “We hebben nu alles onder een dak, waardoor klanten in een oogopslag zien dat we ook tegelvloeren verkopen inclusief vloerverwarming. Voorheen zagen zij dat nog weleens over het hoofd als ze in onze badkamershowroom rondliepen. We werken nu veel efficiënter en de logistiek is verbeterd.”

Spaargeld

Het lijkt in tegenspraak met de huidige crisis: een nieuw pand openen. Maar dat is het niet, legt Wilton van Leeuwen uit. “Dat we verhuisd zijn, is een mooi signaal: dat er ondanks de crisis ook mooie dingen gebeuren. Dat geeft vertrouwen. Bovendien wordt er in Katwijk en omgeving nog steeds gebouwd; nieuwbouwwijken maar ook seniorenwoningen en appartementen voor ouderen die hun spaargeld graag in een luxe badkamer steken.”

“Daar komt bij,” vervolgt Van Leeuwen, “dat we van oudsher veel doen in de renovatiemarkt. En dat gaat door in deze tijd. Mensen die niet verhuizen, besluiten om in plaats hiervan een nieuwe badkamer te nemen. Al met al mogen we zeker niet klagen. Sinds we in het nieuwe pand zitten, zien we meer klanten.”

Nooit lang zonder douche

Bouwton onderscheidt zich van zijn concurrenten door een eigen montageteam, bestaande uit een twaalftal badkamer- monteurs en tegelzetters. Zij worden aangestuurd door Anton van Delft, compagnon van Wilton van Leeuwen, die zelf verantwoordelijk is voor de inkoop en verkoop.

“We doen alles zelf, van het slopen van een muur tot het schilderwerk,” zegt Van Leeuwen. “En lekt er na vijf jaar een kraan, dan komen we zo snel mogelijk langs en lossen we het op. Dat is ook de reden waarom we het liefst in de eigen regio werken, ook omdat dit vanwege de korte reistijd efficiënter is. Maar als het zo uitkomt, doen we ook wel klussen verder van huis.”

Andere onderscheidende kenmerken van Bouwton zijn een eerlijke prijs, kwaliteit en persoonlijk contact. “Klanten waarderen het als de eigenaar zelf aan het eind van het project langskomt om te vragen hoe het is verlopen,” zegt Van Leeuwen. “We combineren dit met snelle levering, zodat mensen nooit lang zonder bad of douche zitten. Zo nodig installeren we tijdelijk een douche elders in huis.”

Mooi ontwerp

“We ontzorgen de klant,” vat Van Leeuwen samen, “door het leveren van een totaalpakket. Dit begint met een mooi ontwerp en een overzichtelijke tekening plus offerte. En we sluiten dit af met het leveren van vakwerk en goede service. Klanten kunnen bij wijze van spreken rustig op vakantie gaan. Als ze terugkomen, is alles klaar. Zo onderscheiden we ons van webwinkels en bouwmarkten.”

“Maar wat ons echt anders maakt, is dat we een familiebedrijf zijn,” besluit Wilton van Leeuwen. “Het kenmerk van een familiebedrijf is dat iedereen zich voor tweehonderd procent inzet. Mijn vader en moeder weten nog precies wat een klant jaren geleden kocht. En inmiddels werken ook mijn zus en ik in de zaak. Dat zorgt voor korte lijnen en veel betrokkenheid. Wij hebben geen verkopers in dienst die als ze hun target hebben gehaald naar een volgende werkgever vertrekken.”

Bouwton b.v.

Valkenburgseweg 89
2223 KC Katwijk
T 071 – 408 25 25
E  info@bouwton.nl
I  www.bouwton.nl

Comments are closed.