Column Jean-Pierre Schreurs: Korting maakt gelukkig


Deel dit artikel

Waar wordt een mens gelukkig van? Kortingsbonnen natuurlijk! Dat is nu wetenschappelijk aangetoond door een onderzoek van de Claremont Graduate University. Kortingsbonnen en –codes maken de ervaring van het shoppen voor consumenten zo aangenaam dat het te vergelijken is met zoenen, knuffelen en het ontvangen van mooie cadeau’s.

Professor Paul Zak is gespecialiseerd in neuro economie en doet onderzoek naar de werking van onze hersenen en ons shopgedrag. Voor dit specifieke onderzoek werd een groep mensen gevraagd om online te shoppen. De helft van de onderzoeksgroep kon gebruik maken van kortingsbonnen, de andere helft van de onderzoeksgroep kon dit niet. Daarbij werden fysieke signalen van de hersenen van de respondenten gemeten en de resultaten zijn opmerkelijk.

Zo blijkt dat bij de groep die gebruik kon maken van kortingsbonnen bij 38 procent een toenamen van het oxytocine niveau in het bloed meetbaar was. Oxytocine is een hormoon dat zorgt voor gevoelens van blijdschap, liefde en vertrouwen.  Bij 32 procent was er een afname in ademhalingsfrequentie en bij 95 procent een vermindering in transpiratie meetbaar. Elf procent van de respondenten gaf aan dat zij zich gelukkiger voelde.

Het onderzoek stelt dat het gebruik van kortingscodes een zeer sterke emotionele reactie oproept. Verder geeft het aan dat shoppen met korting een relaxed gevoel teweeg brengt. Kortingsbonnen en –codes werken dus wel degelijk en hebben een positieve invloed op ons gedrag. Dus winkeliers: maak ons gelukkig en geef ons vooral veel korting.

Jean-Pierre Schreurs is eigenaar van adviesbureau SONDZ. SONDZ geeft marketingadvies op basis van interviews en vragenlijsten via internet (www.sondz.nl). Daarnaast is hij verbonden aan de Hogeschool Leiden (commerciële economie).

Comments are closed.