Hyundai i30 Wagon: ‘Prettig sportieve vering en comfortabel’


Deel dit artikel

Opvallend hoe snel de Zuid Koreaanse autoindustrie zich heeft aangepast aan de Europese kwaliteitseisen en smaakniveau. Mooi voorbeeld daarvan is de nieuwe Hyundai i30 Wagon.

Supermodern gelijnd aan de voorkant met de zeer herkenbare Hyundai grille, oplopende scherpe lijnen aan de zijkanten, met een evenwichtige achterkant in glimlach-design. Het interieur is ook typisch Hyundai met een opvallend lijnenspel in het stuur  en langs het middenconsole. Mooi? Wel apart en herkenbaar. Belangrijkste bij dit type auto’s is natuurlijk ruimte en die heb je voorin, achterin en in het Wagon gedeelte. Opvallend veel zelfs in het laatste gedeelte en is groot te noemen in zijn klasse. Ruim 1642 liter met de achterbank plat. Gelukkig gaat dit Wagon aspect niet ten koste van het rijgedrag, want die is net zo goed als bij de Sedan-versie. Prettig sportieve vering en demping die toch comfortabel blijft. Solide wegligging zonder overhel-effecten in scherpe bochten. Goed doseerbare remmen en een besturing, waarbij met het Flex-Steer type gekozen kan worden uit drie standen. Comfort, Normal en Sportief, waarbij ik uiteraard voor de laatste ga.

Wat motoren betreft heb je een keus uit de 1.6GDI 135pk benzine-motor en de 1.6 GRDI 128pk diesel die zich via de zesbak soepel en licht door de versnellingen laten bewegen. Gelukkig, want om op tempo te blijven moet je ze wel goed op toeren houden, maar dat maakt autorijden nou net zo leuk. Toch? Prima Wagon!

Comments are closed.